USA ma w złożach kilkadziesiąt milionów ton litu
5 lutego 2024Pod koniec 2023 roku amerykański Departament Energii oficjalnie potwierdził, że solanki w jeziorze Salton Sea w Kalifornii zawierają 3,4 miliona ton litu.
2. Tylko te dwa złoża wystarczą do zaspokojenia wszystkich potrzeb Ziemi, kiedy chodzi o baterie Li-ion.
3. 3,4 miliona ton w Salton Sea przy założeniu, że przeciętny elektryk potrzebuje 10 kilogramów
Mówiąc we wstępie o „wszystkich” potrzebach Ziemi, mamy na myśli nie tylko osobowe samochody elektryczne. Ale też transport ciężki czy domowe magazyny energii. 3,4 miliona ton w Salton Sea przy założeniu, że przeciętny elektryk potrzebuje 10 kilogramów. To 340 milionów samochodów, czytamy na elektrowoz.pl.
Szacuje się, że na całym świecie w 2023 roku było 1,48 miliarda samochodów. Więc do ich zastąpienia potrzebowalibyśmy, z grubsza licząc, 15 milionów ton litu. Pozostaje kilkadziesiąt milionów ton na inne sektory transportu i magazyny energii.
Salton Sea to solanki zbliżone do tych, które są w Chile (drugi producent litu na świecie). Z kolei złoże w Nevadzie wymaga obrabiania skał, przypomina więc zasoby z Australii (pierwszy producent litu na świecie). W obu przypadkach konieczne są dopasowane metody wydobycia surowca. Oraz lokalny przemysł przetwórczy, bo dziś ponad połowa litu nadającego się do ogniw Li-ion jest przetwarzana i produkowana w Chinach.
To jednak nie koniec ciekawostek. Podczas szczytu w Davos (Szwajcaria) prezes CATL, największego producenta ogniw Li-ion na świecie, zaryzykował twierdzenie, że już w 2042 roku Państwo Środka może całkowicie uniezależnić się od surowców do baterii wydobywanych z/spod ziemi. Potrzeby takich firm, jak jego, mają być w całości realizowane dzięki recyklingowi zużytych baterii.
Jeżeli przyjmiemy, że średni czas eksploatacji samochodu [elektrycznego] wynosi 15 lat, łatwo obliczymy, że CATL ocenia, że najpóźniej w 2027 roku na światowych drogach powinno być 85-100 milionów elektryków. Wtedy do 2042 roku przepracują one zakładany czas i będą mogły być dawcami surowców, czytamy na elektrowoz.pl