Unijny elektryczny transport ciężki z dużymi wzrostami

Unijny elektryczny transport ciężki z dużymi wzrostami

3 listopada 2023 0 przez CIRE.PL

Od początku 2023 roku do końca września w UE zarejestrowano łącznie 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Najwięcej tego typu pojazdów sprzedaje się w Niemczech i Holandii (Niderlandy) – te kraje odpowiadały za 65% sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE. Liczba rejestracji autobusów elektrycznych wzrosła o 31,5% do 3 405 pojazdów. Wzrost o 91,4% zanotowano w przypadku elektrycznych vanów, czytamy na elektromobilni.pl.

Jak wynika z wyliczeń ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 14,3% do 1 miliona sztuk. Do tego pozytywnego wyniku przyczyniły się przede wszystkim dobre wyniki na głównych rynkach UE, przy czym dwucyfrowy wzrost odnotowały Hiszpania (+20,5%), Niemcy (+18,2%) i Włochy (+16,7%).

Bardzo znaczący wzrost odnotowały rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE – o 23% w ciągu pierwszych trzech kwartałów (do łącznej liczby 268 766 sztuk). Niemcy przodują pod względem wielkości sprzedaży z 75 241 zarejestrowanymi jednostkami, co oznacza znaczny wzrost o 31,2%. Inne główne rynki UE również znacząco wzrosły, w tym Hiszpania (+23,8%), Włochy (+17%), Francja (+15,6%) i Polska (+10,9%).

W pierwszych trzech kwartałach roku znacząco wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów w UE. Rejestracje w UE wzrosły o 18,5% rok do roku, do 23 645 sztuk. Pod względem wolumenu liderem była Francja, która sprzedała 4735 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 9,1%. Włochy (+65,9%) i Hiszpania (+58,1%) również znacznie się rozwinęły.

Nowe pojazdy użytkowe według źródła zasilania

Vany

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. najpopularniejszym paliwem pozostawał olej napędowy, którego udział w rynku wynosił 83%, nieco mniej niż w 2022 r., wynoszący 87%. Jednakże popularność alternatywnych źródeł energii wzrasta. Udział w rynku unijnym samochodów dostawczych ładowanych elektrycznie wzrósł do 7,3%. Wzrost ten był napędzany przede wszystkim trzycyfrowymi wzrostami na pierwszym i trzecim co do wielkości rynku: Francji (+102,2%) i Holandii (+136,8%). W tym samym czasie benzyna i olej napędowy wzrosły odpowiednio o 39,6% i 9,1%, stanowiąc jednak wciąż 89% rynku.

Samochody ciężarowe

Na rynku samochodów ciężarowych nadal dominował olej napędowy, stanowiący 95,5% rejestracji tych aut od stycznia do września tego roku. Sprzedaż ciężarówek z silnikiem diesla w UE wzrosła o 22%, do czego przyczynił się wzrost na głównych rynkach: w Niemczech (+29,7%), Francji (+14%), Polsce (+11,9%) i Włoszech (+17,9%). Liczba rejestracji nowych elektrycznych ciężarówek wzrosła o imponujące 321,7%, osiągając łączną liczbę 3918 sztuk. Głównymi motorami tego wzrostu były Niemcy (+297,9%) i Holandia (+1463,6%), które odpowiadały za 65% sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE. Elektryczne ciężarówki stanowią obecnie 1,5% rynku, co jednak stanowi znaczny postęp w porównaniu z 0,4% w roku poprzednim.

Autobusy

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. sprzedaż nowych autobusów ładowanych elektrycznie w UE wzrosła o 31,5%, osiągając 3405 sztuk i uzyskując udział w rynku na poziomie 14,4% w porównaniu z 13% w 2022 r. Spośród trzech największych rynków UE Hiszpania odnotowała niezwykły wzrost na poziomie 246,2%, następnie Francja (+35,8%) i Niemcy (+26,9%). Autobusy hybrydowe (HEV) utrzymały dynamikę, odnotowując wzrost sprzedaży, o 156,1%, co oznacza ponad dwukrotny wzrost udziału w rynku w porównaniu z 2022 r. (wzrost z 5,9% do 12,8%). Do tego wyniku przyczynił się znaczny wzrost we Francji (+477,2%) i Hiszpanii (+233,2%), czyli na drugim i trzecim co do wielkości rynku. Pomimo rosnącej popularności modeli elektrycznych i hybrydowych, największy udział w rynku na poziomie 64,7% nadal utrzymują autobusy z silnikiem diesla.