Stawki operatorów – Za ile dziś naładujemy samochód elektryczny na publicznej stacji?
24 stycznia 2024Stawki operatorów za ładowanie aut elektrycznych u operatorów publicznych ładowarek ustabilizowały się jakiś czas temu. Wcześniej mocno rosły, co było spowodowane wybuchem wojny na Ukrainie, mającym miejsce już niemal 2 lata temu. A jak kształtują się na początku 2024 roku? Zapraszamy do analizy.
Dwa lata temu, w związku ze skomplikowaną sytuacją ekonomiczną po pandemii, a także ze względu na konflikt zbrojny na Ukrainie, ceny surowców, a zatem i ceny energii na polskiej giełdzie poszybowały w górę. Na szczęście 2023 rok przyniósł pewną stabilizację, choć stawki operatorów i tak utrzymały się na poziomie około 50% wyższym niż przed wzrostami.
Niesprzyjające warunki, takie jak inflacja, a co za tym idzie większe koszty operacyjne i eksploatacyjne infrastruktury ładowania oraz zawierane przez operatorów kontrakty długoterminowe na energię elektryczną, sprawiają, że stawki za ładowanie nie maleją. Dobra wiadomość dla posiadaczy samochodów elektrycznych jest taka – w nowym roku ceny nie wzrosły. Doszło jedynie do pewnych zmian w ofercie GreenWaya – informuje portal elektromobilni.pl.
Stawki operatorów za ładowanie w 2024 r.: prądem zmienny AC
Stawki za ładowanie prądem przemiennym utrzymują się na tym samym poziomie, co ubiegłej zimy. Niezmiennie najlepszą ofertę ma Tauron (1,21 zł/kWh), a za „wolne” ładowanie najwięcej zapłacimy korzystając ze stacji Eleport. Przedział stawek zaczyna się od 1,21 zł/kWh, a kończy na 2,15 zł/kWh (TUTAJ przeczytasz o etyce ładowania).
Stawki operatorów za ładowanie w 2024 r.: prąd stały DC >100 kW
W przypadku ładowania z użyciem urządzeń o najwyższych mocach zaszły wcześniej wspomniane zmiany w ofercie GreenWaya. Stawki ładowania prądem stałym u największego operatora zostały zrównane do tego samego poziomu, niezależnie od mocy stacji, z jakiej korzystamy.
Po aktualizacji w pakiecie Energia MAX (wymaga wykupienia abonamentu za 99,99 zł miesięcznie) zapłacimy 2,10 zł/kWh. W abonamencie Energia PLUS będzie to 2,40 zł/kWh (koszt abonamentu to 34,99 zł miesięcznie), a w Energia STANDARD cena za kWh to 3,15 zł (nie wymaga wykupienia abonamentu).
„Zmiany, które wraz z nowym rokiem wprowadziliśmy w cenniku usług ładowania, doprowadziły do jego uproszczenia. Wprowadziliśmy jedną uśrednioną stawkę na wszystkie stacje DC niezależnie od ich mocy. Oznacza to, że w naszej sieci jest… i drożej, i taniej. Drożej, bo na mniejszej części stacji (tych o mocy poniżej 100 kW) uśredniona stawka jest nieco wyższa od poprzednio obowiązującej. Taniej, bo na większości naszych stacji DC, czyli tzw. szybkich ładowarkach o mocy 100 kW i większej, ładowanie będzie o 10-20 groszy tańsze za kilowatogodzinę. Utrzymaliśmy także na tym samym poziomie stawkę za ładowanie na stacjach AC – mówi Grzegorz Sońta, nass narket department director w GreenWay Polska.
Analizując oferty innych operatorów dysponujących stacjami ładowania o najwyższych mocach, przedział stawek kształtuje się od 1,7 zł/kWh do 3,5 zł/kWh. Najkorzystniejszą stawkę za ultraszybkie ładowanie otrzymamy na Superchargerach Tesli (stacje Supercharger w Polsce dostępne są wyłącznie dla użytkowników aut marki Tesla). Jest to 1,7 zł/kWh poza godzinami szczytu i 1,9 zł/kWh w tzw. peak hours – niezależnie od mocy Superchargera, czy jest to 120 kW czy 250 kW.
Szukając najszybszych ogólnodostępnych stacji ładowania, bardzo dobre ceny za kWh otrzymamy ładując się na stacjach Ekoen oraz Polenergia eMobility (1,99 zł/kWh). Warto wspomnieć, że do operatorów stacji szybkiego ładowania dołączył również Shell Recharge, który uruchomił już kilka stacji, a w tym roku uruchomi kilkadziesiąt kolejnych. Obecnie stawka za ładowanie na Shell Recharge to 3 zł/kWh (TUTAJ przeczytasz, ile zimą przejeżdżają elektryki na rozładowującej się baterii).
Stawki operatorów za ładowanie w 2024 r.: prąd stały DC ≤100 kW
Stawki ładowania prądem stałym o mocy równej lub mniejszej niż 100 kW, poza GreenWayem, pozostały na tym samym poziomie co w październiku. Tak jak wspominaliśmy, GreenWay Polska ujednolicił stawki i nie ma już różnych stawek w zależności od mocy ładowania.
W związku z tym, tak samo jak w przypadku ładowania DC >100 kW, operator ten ustalił ceny na poziomie 2,10 zł/kWh (Energia MAX), 2,40 zł/kWh (Energia PLUS) i 3,15 zł/kWh (Energia STANDARD). Chcąc ładować się do 100 kW, najmniej zapłacimy korzystając ze stacji ładowarek Tauron i Polenergia eMobility (1,99 zł/kWh), a najwięcej zapłacimy w tym przypadku korzystając z GreenWay Polska w pakiecie STANDARD (3,15 zł/kWh).
Skorzystaj z rabatów na ładowanie dzięki EV Klub Polska
Będąc członkiem EV Klub Polska możecie obniżyć swoje koszty ładowania u różnych operatorów. Największą zmianą od 1 stycznia 2024 jest wprowadzenie przez GreenWay Polska i EV Klub Polska voucherów z darmowymi kWh do wykorzystania na stacjach tego operatora. Członkowie klubu będący klientami GreenWay Polska z abonamentami Energia MAX oraz Energia PLUS mogą wygenerować w aplikacji EV Klub Polska voucher z kodem rabatowym na darmowe 25 kWh.
Z kolei klienci z abonamentem Energia STANDARD mogą liczyć na voucher z 15 kWh. Wystarczy wejść do aplikacji klubu w zakładkę „Benefity”, wybrać odpowiedni benefit w zależności od posiadanego abonamentu i wygenerować kod rabatowy, a następnie wprowadzić go w Panelu klienta na stronie GreenWay Polska.
Oprócz voucherów w GreenWay Polska klubowicze mogą także skorzystać z rabatów w sieci GO+EAuto w wysokości 10%. Jak skorzystać z rabatu? W podobny sposób jak w przypadku voucherów GreenWay Polska. Wystarczy wejść do aplikacji klubu w zakładkę „Benefity”, wybrać benefit z rabatem w GO+EAuto, wygenerować kod rabatowy, a następnie wprowadzić go w aplikacji GO+GONet.
Źródło: motopedia.otomoto.pl