Raport TÜV 2024. Tesla najgorszym „elektrykiem”
25 listopada 2023Co piąty samochód nie przechodzi w Niemczech przeglądu technicznego, ponieważ ma poważne lub niebezpieczne usterki. Raport TÜV 2024 pokazuje, które modele pojazdów wypadają szczególnie dobrze, a które szczególnie słabo w kontroli ogólnej.
W okresie od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku TÜV ocenił wyniki około miliona ogólnych przeglądów samochodów i zarejestrował wykryte usterki. 221 przebadanych modeli pojazdów podzielono na sześć grup wiekowych. Po raz pierwszy wzięła w nich udział grupa aut w wieku od 12 do 13 lat.
Samochody elektryczne
Stosunkowo duża liczba pojazdów elektrycznych, które znajdują się już na rynku powoduje, że dostępne już są wiarygodne dane dotyczące aut elektrycznych w klasie pojazdów dwu- i trzyletnich.
Ze wskaźnikiem usterek wynoszącym zaledwie 2,6 procent, wycofany już z produkcji VW e-Golf zajmuje 4. miejsce wśród 111 rozważanych modeli.
W środku stawki (49. miejsce, wskaźnik usterek 5,6%) pozycjonuje się Renault Zoe.
Najgorszym spośród aut elektrycznych okazała się… Tesla Model 3 (111. miejsce, wskaźnik usterek aż 14,7%).
Najczęstszą przyczyną usterek, były wady w funkcjonowaniu układów hamulcowych samochodów elektrycznych. Występują one częściej niż przeciętnie. Jednym z tego powodów jest rekuperacja, która umożliwia pojazdom elektrycznym odzyskiwanie energii hamowania. Klocki hamulcowe są poddawane mniejszym obciążeniom w porównaniu z silnikami spalinowymi, co może prowadzić do pogorszenia skuteczności hamowania.
Kolejnym słabym punktem wielu samochodów elektrycznych są elementy zawieszenia. Często cierpią one z powodu dużej masy akumulatorów trakcyjnych. Rezultatem są negatywne wyniki badań na przeglądzie technicznym i kosztowne naprawy.
Najlepsze samochody w raporcie TÜV 2024
Zwycięzcą Raportu TÜV 2024 został VW Golf Sportsvan. Tylko 2,0 procent dwu- lub trzyletnich pojazdów miało poważne wady. Jest to najniższa wartość spośród wszystkich badanych pojazdów.
Grupa wiekowa | Marka i typ | Procent znaczących usterek |
2 – 3 lata | VW Golf Sport
Audi Q2 Audi TT |
2%
2,1% 2,5% |
4 – 5 lat | VW Golf Sport
VW T-Cross Audi A6/A7 |
4,2%
4,6% 4,7% |
6 – 7 lat | Mazda CX-3
Audi TT VW Golf Sport |
6,5%
7,2% 7,3% |
8 – 9 lat | Mercedes klasy B
Suzuki SX4 VW Golf Sport |
10,5%
10,8% 10,9% |
10 – 11 lat | Audi TT
Mercedes klasy B VW Touareg |
12,3%
14,6% 15,6% |
12 – 13 lat | Audi TT
VW Golf Plus Toyota RAV4 |
15%
20,7% 21,3% |
Źródło: Raport TÜV 2024
Najgorsze samochody w raporcie TÜV 2024
Grupa wiekowa | Marka i typ | Procent znaczących usterek |
2 – 3 lata | Tesla Model 3
Dacia Logan Seat Alhambra |
14,7%
11,4% 10,3% |
4 – 5 lat | BMW X5/X6
VW Sharan BMW serii 2 Active/Gran Tourer |
17,9%
17,7% 17,6% |
6 – 7 lat | Dacia Dokker
BMW serii 5/serii 6 Dacia Duster |
25,9%
24,8% 24,6% |
8 – 9 lat | Dacia Dokker
Fiat Punto Dacia Logan |
32,2%
29,7% 29,1% |
10 – 11 lat | Renault Twingo
Dacia Logan Renault Clio |
36,2%
35,5% 34,6% |
12 – 13 lat | Dacia Logan
Renault Twingo Nissan Qashqai |
40,9%
39,9% 38,8% |
Źródło: Raport TÜV 2024
Im starsze samochody, tym wyższy wskaźnik usterek: 28,9 procent pojazdów w wieku od 12 do 13 lat, ale tylko 5,7 procent pojazdów w wieku od dwóch do trzech lat nie przeszło badania dopuszczenia do ruchu drogowego. Są to liczby zbliżone do ubiegłorocznych. Łącznie 15. 000 pojazdów zostało natychmiast unieruchomionych, ponieważ uznano je za „niebezpieczne dla ruchu”.
Z ogólnej oceny Raportu TÜV 2024 wynika, że przy udziale 20,5 proc. nieco więcej niż co piąty samochód osobowy z „istotnymi” lub „niebezpiecznymi usterkami” nie przeszedł przeglądu głównego. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to wzrost o 0,3 punktu procentowego.
Do 11,2 proc. wzrósł również odsetek pojazdów z drobnymi usterkami. To o 0,5 punktu więcej niż rok wcześniej.
Niemieckie samochody są coraz starsze
Średni wiek samochodów osobowych w Niemczech od pewnego czasu stale rośnie i obecnie wynosi około dziesięciu lat. Dla porównania, średni wiek samochodów eksploatowanych w Polsce wynosi około 14 lat. W 2011 r. średnia w Niemczech wynosiła 8,3 roku. Obecnie 45 procent wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Niemczech ma dziesięć lat lub więcej.
Według dyrektora zarządzającego TÜV, Joachima Bühlera, istnieją dwa trendy: wydłuża się żywotność pojazdów, a jednocześnie nowe samochody stają się coraz droższe. Wielu konsumentów nie może już sobie pozwolić na zakup nowego auta i jest zmuszona do korzystania z używanych samochodów.
Źródło: motofakty.pl