Raport TÜV 2024. Tesla najgorszym „elektrykiem”

Raport TÜV 2024. Tesla najgorszym „elektrykiem”

25 listopada 2023 0 przez EV Manager

Co piąty samochód nie przechodzi w Niemczech przeglądu technicznego, ponieważ ma poważne lub niebezpieczne usterki. Raport TÜV 2024 pokazuje, które modele pojazdów wypadają szczególnie dobrze, a które szczególnie słabo w kontroli ogólnej.

W okresie od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku TÜV ocenił wyniki około miliona ogólnych przeglądów samochodów i zarejestrował wykryte usterki. 221 przebadanych modeli pojazdów podzielono na sześć grup wiekowych. Po raz pierwszy wzięła w nich udział grupa aut w wieku od 12 do 13 lat.

Samochody elektryczne

Stosunkowo duża liczba pojazdów elektrycznych, które znajdują się już na rynku powoduje, że dostępne już są wiarygodne dane dotyczące aut elektrycznych w klasie pojazdów dwu- i trzyletnich.

Ze wskaźnikiem usterek wynoszącym zaledwie 2,6 procent, wycofany już z produkcji VW e-Golf zajmuje 4. miejsce wśród 111 rozważanych modeli.

W środku stawki (49. miejsce, wskaźnik usterek 5,6%) pozycjonuje się Renault Zoe.

Najgorszym spośród aut elektrycznych okazała się… Tesla Model 3 (111. miejsce, wskaźnik usterek aż 14,7%).

Najczęstszą przyczyną usterek, były wady w funkcjonowaniu układów hamulcowych samochodów elektrycznych. Występują one częściej niż przeciętnie. Jednym z tego powodów jest rekuperacja, która umożliwia pojazdom elektrycznym odzyskiwanie energii hamowania. Klocki hamulcowe są poddawane mniejszym obciążeniom w porównaniu z silnikami spalinowymi, co może prowadzić do pogorszenia skuteczności hamowania.

Kolejnym słabym punktem wielu samochodów elektrycznych są elementy zawieszenia. Często cierpią one z powodu dużej masy akumulatorów trakcyjnych. Rezultatem są negatywne wyniki badań na przeglądzie technicznym i kosztowne naprawy.

Najlepsze samochody w raporcie TÜV 2024

Zwycięzcą Raportu TÜV 2024 został VW Golf Sportsvan. Tylko 2,0 procent dwu- lub trzyletnich pojazdów miało poważne wady. Jest to najniższa wartość spośród wszystkich badanych pojazdów.

Grupa wiekowa Marka i typ Procent znaczących usterek
2 – 3 lata VW Golf Sport

Audi Q2

Audi TT

2%

2,1%

2,5%

4 – 5 lat VW Golf Sport

VW T-Cross

Audi A6/A7

4,2%

4,6%

4,7%

6 – 7 lat Mazda CX-3

Audi TT

VW Golf Sport

6,5%

7,2%

7,3%

8 – 9 lat Mercedes klasy B

Suzuki SX4

VW Golf Sport

10,5%

10,8%

10,9%

10 – 11 lat Audi TT

Mercedes klasy B

VW Touareg

12,3%

14,6%

15,6%

12 – 13 lat Audi TT

VW Golf Plus

Toyota RAV4

15%

20,7%

21,3%

Źródło: Raport TÜV 2024

Najgorsze samochody w raporcie TÜV 2024

Grupa wiekowa Marka i typ Procent znaczących usterek
2 – 3 lata Tesla Model 3

Dacia Logan

Seat Alhambra

14,7%

11,4%

10,3%

4 – 5 lat BMW X5/X6

VW Sharan

BMW serii 2 Active/Gran Tourer

17,9%

17,7%

17,6%

6 – 7 lat Dacia Dokker

BMW serii 5/serii 6

Dacia Duster

25,9%

24,8%

24,6%

8 – 9 lat Dacia Dokker

Fiat Punto

Dacia Logan

32,2%

29,7%

29,1%

10 – 11 lat Renault Twingo

Dacia Logan

Renault Clio

36,2%

35,5%

34,6%

12 – 13 lat Dacia Logan

Renault Twingo

Nissan Qashqai

40,9%

39,9%

38,8%

Źródło: Raport TÜV 2024

Im starsze samochody, tym wyższy wskaźnik usterek: 28,9 procent pojazdów w wieku od 12 do 13 lat, ale tylko 5,7 procent pojazdów w wieku od dwóch do trzech lat nie przeszło badania dopuszczenia do ruchu drogowego. Są to liczby zbliżone do ubiegłorocznych. Łącznie 15. 000 pojazdów zostało natychmiast unieruchomionych, ponieważ uznano je za „niebezpieczne dla ruchu”.

Z ogólnej oceny Raportu TÜV 2024 wynika, że przy udziale 20,5 proc. nieco więcej niż co piąty samochód osobowy z „istotnymi” lub „niebezpiecznymi usterkami” nie przeszedł przeglądu głównego. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to wzrost o 0,3 punktu procentowego.

Do 11,2 proc. wzrósł również odsetek pojazdów z drobnymi usterkami. To o 0,5 punktu więcej niż rok wcześniej.

Niemieckie samochody są coraz starsze

Średni wiek samochodów osobowych w Niemczech od pewnego czasu stale rośnie i obecnie wynosi około dziesięciu lat. Dla porównania, średni wiek samochodów eksploatowanych w Polsce wynosi około 14 lat. W 2011 r. średnia w Niemczech wynosiła 8,3 roku. Obecnie 45 procent wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Niemczech ma dziesięć lat lub więcej.

Według dyrektora zarządzającego TÜV, Joachima Bühlera, istnieją dwa trendy: wydłuża się żywotność pojazdów, a jednocześnie nowe samochody stają się coraz droższe. Wielu konsumentów nie może już sobie pozwolić na zakup nowego auta i jest zmuszona do korzystania z używanych samochodów.

Źródło: motofakty.pl