Projekt Izera – co dalej?

Projekt Izera – co dalej?

26 stycznia 2024 0 przez Maciej Sobieszczański

Projekt Izera, mający na celu stworzenie pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, rozpoczął się w 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych. Jego celem jest nie tylko wprowadzenie na rynek innowacyjnego pojazdu, ale także wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce.

Rozwój i Finansowanie

Projekt Izera jest na etapie około 40% realizacji. Do tej pory firma wydała około 277 milionów złotych z łącznej kwoty 500 milionów złotych dotychczasowego finansowania, z czego większość przeznaczono na prace projektowe i przygotowanie inwestycji​​. Prezes ElectroMobility Poland, Piotr Zaremba, podkreśla, że projekt pozostaje zgodny z założeniami biznesowymi i ma na celu realizację w perspektywie wieloletniej.

Plan zakładał rozpoczęcie budowy fabryki w Jaworznie w pierwszym kwartale 2024 roku. Projekt ten jest kluczowy dla osiągnięcia celu produkcji samochodów elektrycznych w Polsce. Fabryka ma zapewnić zatrudnienie dla około 2400 osób, a wraz z dostawcami i kooperantami, projekt może stworzyć około 15 tysięcy miejsc pracy​​.

Technologia i Współpraca

Izera powstaje na tylnonapędowej platformie Geely, z silnikiem o mocy 200 kW (272 KM) i baterią o pojemności 51 kWh lub 61 kWh, co pozwala na zasięg 340 km lub 450 km​​. Platforma SEA, na której powstanie Izera, została stworzona we współpracy z inżynierami Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach.

Seryjna produkcja Izery miała ruszyć pod koniec 2025 roku, a w 2026 roku produkcja ma iść pełną parą. Już w połowie 2024 roku będzie można zamawiać polskie samochody elektryczne z limitowanej serii​​. Taki przynajmniej był (i momo wszystko jest) plan.

Wyzwania i Oczekiwania

Mimo znaczącego postępu, projekt Izery napotyka na wyzwania, w tym opóźnienia w realizacji i wysokie koszty. Projekt ten jest przedstawiany jako marka samochodów rodzinnych, z naciskiem na przestronność wnętrza i dostępność cenową, co ma umożliwić Polakom korzystanie z nowoczesnych technologii elektromobilnych.

Niestety, projekt Izera, mimo ambitnych założeń, napotkał na znaczące trudności. Przez ostatnie dwa lata od ogłoszenia planów budowy fabryki w Jaworznie, postęp w projekcie był niewielki. Powstały problemy z wyborem platformy do produkcji samochodu oraz z integratorem technicznym projektu. Chodzi o niemiecką firmę EDAG Engineering, która przestała pełnić swoją rolę​​. Wszystko to skutkowało znacznym opóźnieniem w realizacji planów, co doprowadziło do kwestionowania realności rozpoczęcia produkcji w zaplanowanym terminie.

Przyczyny Problemów

Główne przyczyny problemów projektu Izera to opóźnienia w przygotowaniach do budowy fabryki oraz brak wyboru odpowiedniej platformy produkcyjnej. Ponadto, odejście EDAG Engineering, firmy mającej ogromne doświadczenie w optymalizacji procesów produkcyjnych, stanowiło poważny cios dla projektu. Z jednej strony znaleziono nowych partnerów, ale z drugiej strony nie wybrano nowego integratora technicznego. Te trudności, w połączeniu z rosnącą konkurencją na rynku samochodów elektrycznych, sprawiły, że wyznaczony na 2024 rok termin produkcji stał się coraz bardziej nierealny​​.

Aktualna Sytuacja Projektu Izera

Inwestycje i Współpraca

Projekt Izera, pomimo wcześniejszych trudności, nadal postępuje. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) podsumowała rok 2023, wskazując na wykorzystanie 277 mln zł z założonych 500 mln zł. Z tych środków, 78% zostało przeznaczone na prace techniczne, w tym na rozwój auta, podzespołów, i przygotowanie fabryki. EMP ma już gotowy projekt fabryki i trwa wybór wykonawcy. Fabryka ma powstać zgodnie z planem w 2025 roku​​.

Wyzwania i Perspektywy

Projekt napotyka na wyzwania związane z niedostatecznym finansowaniem i polityczną otoczką, która wpływa na rekrutację pracowników. Niemniej jednak, spółka pozostaje zobowiązana do rozpoczęcia produkcji w 2025 roku. Współpraca z chińskim Geely, która obejmuje platformę produkcyjną, uwiarygodnia projekt i przyciąga potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to może odnieść sukces dzięki wynegocjowanym niskim cenom dostaw podzespołów oraz dystrybucji poza Polską​​​​.

Przyszłość Projektu

EMP, na platformie Geely, planuje stworzyć gamę modelową samochodów elektrycznych, w tym SUV, kombi i hatchback. Planowane są dwa rozmiary akumulatorów, zapewniające zasięg do 450 km. Fabryka w Jaworznie, docelowo produkuje 200 tys. samochodów rocznie i zatrudnia 2500 pracowników. Istnieje również spekulacja, że Geely może przejąć fabrykę i prawa do marki Izera, co stanowiłoby przyczółek produkcji i ekspansji w Europie​​.

Podsumowując, projekt Izera, pomimo przeszkód, nadal jest rozwijany. EMP wykazuje determinację w realizacji planów, współpracując z międzynarodowymi partnerami i dostawcami. Przyszłość projektu zależy od wielu czynników, w tym od wsparcia politycznego i dalszego finansowania.

Podsumowanie: Szanse Przetrwania Projektu Izera

Wpływ Sytuacji Politycznej

Obecna sytuacja polityczna w Polsce ma znaczący wpływ na przyszłość projektu Izera. Polityczne napięcia i niepewność mogą wpływać na decyzje dotyczące dalszego finansowania i wsparcia projektu. Rozwój Izery jest ściśle powiązany z polityką rządu, który może zarówno hamować, jak i wspierać projekt. Decyzje polityczne dotyczące elektromobilności, inwestycji w zrównoważone technologie oraz postawy wobec współpracy międzynarodowej będą miały bezpośredni wpływ na przyszłość Izery.

Realne Szanse na Przetrwanie

Chociaż projekt napotkał na liczne trudności, istnieją realne szanse na jego przetrwanie i sukces. Kluczowe czynniki to:

  1. Współpraca z Geely: Partnerstwo z chińskim gigantem motoryzacyjnym Geely daje Izera dostęp do zaawansowanej technologii i platformy produkcyjnej. To zwiększa wiarygodność projektu i może przyciągnąć dodatkowe inwestycje.
  2. Zainteresowanie Rynkowe: Mimo braku gotowego produktu, jest zauważalne zainteresowanie dystrybutorów, zarówno w Polsce, jak i za granicą. To sugeruje potencjalny popyt na polskie samochody elektryczne.
  3. Wsparcie Rządowe i Finansowanie: Decyzje polityczne dotyczące dalszego finansowania projektu. W tym możliwość dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy, będą miały kluczowe znaczenie dla realizacji i sukcesu projektu.
  4. Ocena Opłacalności: Przyszłe analizy opłacalności projektu mogą przekonać zarówno władze, jak i inwestorów prywatnych o wartości kontynuowania Izery.
  5. Potencjalna Prywatyzacja: Rozważa się możliwość sprywatyzowania projektu, co mogłoby zapewnić nowe kierunki rozwoju i dodatkowe źródła finansowania.

Wnioski

Projekt Izera, mimo istotnych przeszkód i niepewności politycznej, nadal posiada szanse na rozwój i sukces. Jego przyszłość zależy od wielu zmiennych, w tym od dalszego wsparcia rządowego, skuteczności partnerstwa z Geely, a także od zdolności projektu do przyciągnięcia zarówno krajowych, jak i międzynarodowych inwestorów. Kluczowe będzie utrzymanie zainteresowania rynkowego oraz efektywność w zarządzaniu kosztami i realizacji projektu. Ostateczne decyzje polityczne będą miały decydujące znaczenie dla dalszych losów Izery.

fot.: izera.pl