Powstał pierwszy w Polsce magazyn energii z wyeksploatowanych baterii autobusów elektrycznych

Powstał pierwszy w Polsce magazyn energii z wyeksploatowanych baterii autobusów elektrycznych

4 stycznia 2024 0 przez Elektromobilni.pl

Tauron uruchomił pierwszy w Polsce magazyn energii, który powstał przy wykorzystaniu wyeksploatowanych baterii z autobusów elektrycznych. Magazyn o mocy 150 kW oraz pojemności 150 kWh jest zlokalizowany w Jaworznie i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną. Projekt jest rozwojowy, tym bardziej że liczba e-busów zarówno w Europie jak i Polsce szybko rośnie – po naszych drogach jeździ ich już ponad 1100.

„Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 %, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Drugie życie baterii jest więc wydłużeniem ich okresu użyteczności o co najmniej 8 lat” – mówi Patryk Demski, wiceprezes Grupy Tauron ds. strategii i rozwoju.

„Podczas realizacji projektu, sprawdzaliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych oraz jak wpływa na parametry lokalnej sieci elektroenergetycznej. Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy” – dodaje Demski.

Od kilku lat zarówno na rynku polskim jak i europejskim obserwujemy zwiększającą się liczbę użytkowanych autobusów elektrycznych. Jak wynika z danych przedstawionych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, po polskich drogach jeździ obecnie ponad 1100 autobusów elektrycznych (TUTAJ poznasz żywotność baterii Tesli).

A będzie ich tylko więcej. W listopadzie Parlament Europejski poparł nowe przepisy mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza z samochodów ciężarowych i autobusów. Tym samym po 2030 roku nowe autobusy miejskie będą już tylko bezemisyjne. Tym bardziej projekt Taurona wydaje się rozwojowy – informuje portal elektromobilni.pl.

Magazyn energii: drugie życie

Przypomnijmy, że ciężarówki, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE. Standardowy okres użytkowania modułów bateryjnych w autobusie elektrycznym to od 8 do 10 lat.

Biorąc pod uwagę rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, w najbliższych latach będziemy obserwować znaczący wzrost dostępnych pakietów bateryjnych drugiego życia. Dzięki zastosowaniu ich w magazynie stacjonarnym cykl życia baterii może zostać przedłużony o wiele lat. W rezultacie zamiast do utylizacji, trafią one do ponownego obiegu.

Elektryczne autobusy miejskie korzystają z dużych i ciężkich akumulatorów.

Magazyn energii w Jaworznie jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem „Second life” wykorzystującym używane pakiety bateryjne. Zbudowany jest z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych.

Każdy z modułów, które pochodzą z pewnego autobusu elektrycznego kursującego po Jaworznie, waży około 500 kg. Magazyn energii został bezpośrednio przyłączony do sieci elektroenergetycznej (TUTAJ przeczytasz o recyklingu baterii).

Rosnąca rola

„Magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych” – mówi Demski.

„Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych” – kończy Demski.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

 

Źródło: motopedia.otomoto.pl