Informacje ze świata Emobility. Odkryj rewolucję elektromobilności na naszym portalu! Znajdź najnowsze informacje, recenzje i porady dotyczące samochodów elektrycznych. Dowiedz się o zaletach ekologicznej jazdy, oszczędzaj na paliwie i przyczyniaj się do ochrony środowiska. Dołącz do społeczności e-mobility już dziś!
Strona główna » Pierwsze z 32 autobusów elektrycznych trafiły do Metropolii
Pierwsze z 32 autobusów elektrycznych trafiły do Metropolii
Do GZM trafiły właśnie pierwsze sztuki autobusów elektrycznych, zakupionych w ramach Programu GEPARD II. Łącznie Metropolia kupiła 32 pojazdy, które będą dostarczane do końca czerwca tego roku. Równolegle trwa montaż infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych. Zakup został dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oraz NFOŚiGW
Pierwsze sztuki nowoczesnych autobusów elektrycznych trafiają już do czterech metropolitalnych PKM: Katowice, Sosnowiec, Gliwice i Świerklaniec.To efekt umowy z firmą Solaris Bus & Coach na zakup 27 autobusów 12-metrowych oraz pięciu przegubowych o długości 18 metrów. Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.Umowa przewiduje realizację całego zamówienia do 30 czerwca 2023 roku.
Nowe autobusy to pierwsze pojazdy sygnowane jako Transport GZM, który docelowo skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Transport GZM sukcesywnie będzie pojawiać się na wszystkich elementach infrastruktury transportu publicznego organizowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, a docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w naszym regionie.
Ponadto w ramach projektu zostanie uruchomionych 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy, a także 11 szybkich stacjonarnych ładowarek pantografowych, które pojawiają się w sześciu miastach Metropolii: Będzinie, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Sosnowcu i Tarnowskich Górach.
Zakup autobusów i infrastruktury ładowania realizowany jest w ramach Programu GEPARD II. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 107 mln zł, przy czym prawie 75 mln zł pochodzi z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dzięki powyższej inwestycji zwiększy się flota ekologicznych, niskoemisyjnych autobusów w GZM.
Przypomnijmy, że Metropolia planuje także zakup do 30 autobusów napędzanych wodorem (20 w ramach zamówienia podstawowego oraz kolejnych maksymalnie 10 w ramach prawa opcji). Pojazdy trafią do PKM-ów w Tychach, Katowicach i Świerklańcu.
Aktualnie trwa badanie ofert złożonych w przetargu. Docelowo autobusy napędzane wodorem powinny pojawić się w Metropolii w pierwszej połowie 2024 roku.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.