Northvolt wprowadza najnowocześniejszą baterię sodowo-jonową o wydajności 160 Wh/kg
22 listopada 2023Northvolt ogłosił wprowadzenie najnowocześniejszej baterii sodowo-jonowej z myślą o wykorzystaniu jej w magazynach energii, produkowanych w sposób zrównoważony dla środowiska i efektywny kosztowo. Ogniwo zostało przetestowane w Northvolt Labs w Västerås w Szwecji, kampusie zajmującym się badaniami, rozwojem oraz industralizacją. Uzyskało najlepszą w swojej klasie gęstość energii wynoszącą ponad 160 watogodzin na kilogram
Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt, komentuje: „Świat pokładał duże nadzieje w bateriach sodowo-jonowych i z radością mogę poinformować, że opracowaliśmy technologię, której powszechne wdrożenie przyspieszy transformację energetyczną. To ważny kamień milowy dla Northvolt, ale ta technologia bateryjna jest kluczowa również dla osiągnięcia globalnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, poprzez uczynienie elektryfikacji bardziej opłacalną, zrównoważoną i dostępną na całym świecie”.
Technologia sodowo-jonowa, opracowana wspólnie z partnerem badawczym Altris, ma stanowić podstawę dla rozwiązań magazynowania energii nowej generacji firmy Northvolt. Niski koszt i bezpieczeństwo w wysokich temperaturach sprawiają, że technologia ta jest szczególnie atrakcyjna dla rozwiązań magazynowania energii na rozwijających się rynkach, w tym w Indiach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Ponadto baterie sodowo-jonowe można wytwarzać z lokalnie pozyskiwanych materiałów, co daje niezwykłą szansę rozwoju nowych regionalnych możliwości produkcyjnych, całkowicie niezależnych od dotychczasowych łańcuchów wartości baterii.
„Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii” – dodaje Robert Chryc-Gawrychowski, prezes polskiej spółki Northvolt.
Pierwsza generacja ogniw sodowo-jonowych firmy Northvolt została zaprojektowana przede wszystkim do systemów magazynowania energii, ale kolejne generacje zapewnią jeszcze większą gęstość energii, co umożliwi opłacalne wdrożenia na rynkach mobilności elektrycznej. Technologia sodowo-jonowa stanowi idealne uzupełnienie portfolio produktów Northvolt, składającego się z najwyższej jakości ogniw litowo-jonowych dostosowanych do potrzeb klientów z branży motoryzacyjnej oraz ogniw litowo-metalowych o dużej gęstości energii. Te ostatnie zostały opracowywane dla branży lotniczej i pojazdów o wysokich osiągach w należącej do Northvolt firmie Cuberg, z siedzibą w San Leandro w Stanach Zjednoczonych.
Peter Carlsson podsumowuje: Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność umożliwiającą magazynowanie energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla generacji energii odnawialnej. Już sam potencjał technologii sodowo-jonowej na tym rynku będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikację”.
Źródło: CIRE