Nio, dzięki baterii kosztującej ponad 160 tys. zł, ustanowiło rekord pokonanej odległości dla auta na prąd

Nio, dzięki baterii kosztującej ponad 160 tys. zł, ustanowiło rekord pokonanej odległości dla auta na prąd

21 grudnia 2023 0 przez EV Manager

Niecodzienny wyczyn Nio. Dyrektor generalny i współzałożyciel firmy – William Li – w ostatnią niedzielę, 17 grudnia 2023 r. ruszył w transmitowaną na żywo podróż za kierownicą modelu ET7, który nieco wcześniej ustanowił rekord pokonanej odległości dla produkcyjnych elektryków. Cel? Pokonać jak najdłuższy dystans bez ładowania.

Choć dla wielu firm motoryzacyjnych bateria półprzewodnikowa stanowi melodię przyszłości, Nio takie rozwiązanie zaprezentowało w swoim aucie w połowie tego roku. Pierwszy model, który je otrzymał to crossover ES6.

Trafiła ona również do limuzyny o nazwie ET7. Bateria SSB o pojemności 150 kWh wyróżnia się przede wszystkim stałym elektrolitem. W tradycyjnych akumulatorach litowo-jonowych elementy przenoszące ładunek między elektrodami mają stan ciekły lub są w postaci żelowych polimerów.

Rekord odległości Nio: 1145 km

William Li w ostatnią niedzielę, 17 grudnia 2023 roku o godzinie 6:32 czasu lokalnego wybrał się w podróż, która rozpoczęła się w Szanghaju, w jednej ze stacji szybkiej wymiany baterii. Razem z nim w Nio ET7 jechał Shen Fei – dyrektor Nio Power.

Podczas transmitowanej na żywo podróży Li ujawnił, że wcześniej przetestowano już 150-kilowatogodzinny akumulator półprzewodnikowy na trasie między Kunming a Beihai i… ustanowiono rekord dla masowo produkowanych elektryków. Zaopatrzone w tę baterię auto pokonało dystans 1145 km.

W czasie jazdy temperatura oscylowała od -2 do 12 stopni Celsjusza. Najchłodniej było na początku podróży – w Szanghaju – co wynikało z bardzo wczesnej pory. Auto na pokładzie przewoziło ciężar wynoszący około 190 kg – tyle razem ważą obaj panowie plus sprzęt do transmisji live.

Dla porównania koncepcyjny Mercedes EQXX w swoim rekordowym przejeździe pokonał 1202 km. Niemieckie auto, w którym bardzo duży nacisk położono na aerodynamikę oraz optymalizację masy, dysponowało akumulatorem trakcyjnym o pojemności 100 kWh (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Prawie cała trasa na autopilocie

Co ciekawe, przez 92% trasy, czyli 957 km, Li jechał korzystając z systemu jazdy autonomicznej Nio Navigate-on-Pilot+ (NOP+). Auto poruszało się z maksymalną prędkością 90 km/h. Średnia z całej trasy wyniosła 83,9 km/h, a przeciętne zużycie energii oscylowało wokół 13,2 kWh/100 km.

Łącznie podróż trwała 14 godzin, ale w tym czasie auto poruszało się niecałe 12 i pół godziny. Po dojechaniu do celu bateria ET7 wskazywała 3% zasięgu, czyli jakieś 30 km (TUTAJ przeczytasz, co się dzieje po rozładowaniu akumulatora). Pokonany dystans to 1044 km.

Warto zwrócić uwagę, że na trasie przejazdu niemal nie było wzniesień. Szanghaj znajduje się 18 m n.p.m., natomiast okolica Xiamen, gdzie Li i Fei zakończyli podróż, leżą na 23 m n.p.m. Po drodze Nio wspięło się na maksymalną wysokość 316 m.

Rekord odległości Nio: bateria SSB

Obecnie Nio stosuje w swoich samochodach akumulatory NMC o pojemności 75 lub 100 kW. Mimo że pojemność nowej baterii, opracowanej przez WeLion New Energy Technology, wynosi 150 kW, wymiarami (długość/szerokość/wysokość: 2062/1539/186 mm) nie różni się od wcześniej stosowanych.

Waży jednak 575 kg, czyli o 20 kg więcej niż pakiet 100-kilowatogodzinny, co sprawia, że masa własna Nio ET7 wynosi 2490 kg. Pojedyncze ogniwo SSB ma gęstość energii na poziomie 360 Wh/kg, natomiast cała bateria – 260 Wh/kg.

 

Źródło: motopedia.otomoto.pl