Licznik Elektromobilności: podsumowanie 2023 r. w sektorze zeroemisyjnego transportu

Licznik Elektromobilności: podsumowanie 2023 r. w sektorze zeroemisyjnego transportu

18 stycznia 2024 0 przez EV Manager

Według danych z końca grudnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez 12 miesięcy ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 23 651 sztuk, tj. o 52% więcej niż w 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

 

Licznik elektromobilności – Pod koniec grudnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 51 211 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 47 137 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 880 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 679 637 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1179 szt.

Licznik elektromobilności – rok 2023

licznik elektromobilności 2023

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 5933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3282 stacji). 26% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 104 nowe punkty.

 

– Na koniec 2023 roku po polskich drogach jeździło już ponad 57 tysięcy samochodów zeroemisyjnych. W ostatnim roku wzrosła znacznie liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz autobusów z napędem elektrycznym oraz liczba samochodów osobowych typu hybryda plug-in. Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania. I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt. Klienci wybierają chętnie również samochody z klasycznym napędem hybrydowym, bo tych przyrosło na polskich drogach o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę europejską politykę, można być pewnym, że liczba pojazdów z silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie malała. Szczególnie dotyczy to samochodów z silnikiem Dieslamówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

 

 

Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Informacja Prasowa PSPA