Kolejne nowe autobusy elektryczne Solarisa dotarły do Krakowa

Kolejne nowe autobusy elektryczne Solarisa dotarły do Krakowa

10 czerwca 2023 0 przez EV Manager

6 czerwca do zajezdni Wola Duchacka zostały dostarczone dwa elektryczne autobusy Solarisa. To początek realizacji kontraktu, który obejmuje dostawę w sumie 20 autobusów elektrycznych, z czego 13 to pojazdy o długości 12 metrów, a 7 to pojazdy przegubowe. Wszystkie powinny trafić do Krakowa do lipca 2023 roku.

Dostarczone do MPK SA w Krakowie elektryki, zanim wyjadą na regularne linie, muszą jeszcze przejść badania i testy.

Zamówione autobusy elektryczne są niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie wyposażony w możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf. Warto podkreślić, że wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Zakup 20 autobusów jest dofinasowany kwotą 41,7 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przypomnimy, że MPK SA w Krakowie realizuje jeszcze jeden kontrakt, który obejmuje dostawę kolejnych 22 autobusów elektrycznych. Ich dostawa także jest zaplanowana w tym roku. To oznacza, że do końca 2023 roku w Krakowie będzie przewozić pasażerów ponad 120 autobusów elektrycznych, co stanowi ok. 20 proc. całej floty autobusowej MPK SA w Krakowie.

W ubiegłym roku krakowskie MPK ogłosiło kilka przetargów na dostawę nowych autobusów. Ich efekty właśnie zaczynają się materializować. We wtorek 6 czerwca do zajezdni Wola Duchacka dotarły dwa pierwsze z 20 zamówionych autobusów elektrycznych. W ramach tego kontraktu w naszym mieście ma się znaleźć 13 autobusów standardowych oraz 7 autobusów przegubowych firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Do Krakowa na razie dotarł jeden krótki i jeden długi pojazd. Według informacji podanej przez krakowskie MPK, teraz nowe wozy będą przechodzić badania i testy. Wszystkie zamówione autobusy w ramach tego kontraktu mają pojawić się w Krakowie do lipca bieżącego roku. Dwa dostarczone pojazdy na pierwszy rzut oka z zewnątrz nie różnią się w istotny sposób od już eksploatowanych autobusów elektrycznych tego typu w naszym mieście.

Na tym oczywiście nie koniec dostaw. Dwie kolejne dostawy również dotyczyć będą autobusów elektrycznych. Do Krakowa mają bowiem trafić 4 standardowe wozy firmy Irizar e-mobility. Będą to pierwsze pojazdy tego producenta na ulicach naszego miasta. Oprócz tego, krakowskie MPK ma jeszcze odebrać dalsze 18 autobusów przegubowych firmy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Dzięki wszystkim tym dostawom, flota autobusów elektrycznych w Krakowie zwiększy się o 42 pojazdy i będzie wynosić 121 autobusów.

Oprócz elektrycznych pojazdów, jesienią możemy spodziewać się dostaw autobusów z tradycyjnym napędem Diesla, charakteryzujących się jednak mniejszymi gabarytami. W pierwszej kolejności dotrą 4 Solarisy Urbino 8,9 LE. Bliżej końca roku powinny trafić do naszego miasta kolejne 4 mikrobusy firmy AUTOMET Group.

Dzięki wszystkim tym dostawom, do początku przyszłego roku w Krakowie pojawi się 50 nowych autobusów o długości od 8 do 18 metrów. Zastąpią one najstarsze i najbardziej wyeksploatowane Mercedesy Citaro G oraz Solarisy Ubrino 12 i 18, a także pierwsze Autosany M09LE.

Źródło: mpk.krakow.pl