Ford buduje ciężarówkę na ogniwa paliwowe
16 stycznia 2024Powstająca ciężarówka od Ford Trucks na ogniwa paliwowe ma pomóc w realizacji unijnego projektu ZEFES w celu dekarbonizacji europejskiego transportu towarów.
Bezemisyjny długodystansowy transport towarowy w Europie osiągnął nowy kamień milowy. W ramach finansowanego ze środków UE projektu ZEFES Ford Trucks, marka tureckiego partnera projektu, Ford Otomotiv Sanayi, buduje swoją pierwszą ciężarówkę napędzaną ogniwami paliwowymi. Prototyp elektrycznego ciężkiego pojazdu ciężarowego na ogniwa paliwowe F-MAX ma funkcjonować jako część większej floty bezemisyjnej, która zbiera dane z rzeczywistych operacji.
W celu dostarczenia systemu magazynowania paliwa wodorowego potrzebnego do opracowania pojazdu zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV) F-MAX firma Ford Trucks zwróciła się do norweskiego dostawcy infrastruktury bezemisyjnej i rozwiązań w zakresie mobilności — norweskiej firmy Hexagon Purus. Dostawa kompletnego systemu magazynowania wodoru planowana jest na pierwszy kwartał 2024 roku. Pojazd FCEV F-MAX ma być produkowany w Turcji. Oczekuje się, że w 2025 r. rozpoczną się demonstracje w europejskim korytarzu Ten-T w ramach celów projektu ZEFES.
Ważna rola w dekarbonizacji transportu długodystansowego
„Koncentrujemy wysiłki inwestycyjne, badawczo-rozwojowe i innowacyjne zgodnie z naszą globalną strategią elektryfikacji, aby być wiodącym graczem w transformacji dekarbonizacyjnej zachodzącej w przemyśle motoryzacyjnym” — stwierdził wiceprezes Ford Trucks Emrah Duman w artykule opublikowanym w czasopiśmie „Motor Transport” – „Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia doświadczonego partnera, jakim jest firma Hexagon Purus, naszego planu rozwoju elektrycznego ciężkiego pojazdu ciężarowego na ogniwa paliwowe w ramach projektu ZEFES”.
Projekt ma na celu wdrożenie łącznie dziewięciu różnych konfiguracji długodystansowych pojazdów ciężarowych — sześciu elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) i trzech zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV). Począwszy od 2025 r. dziewięć ciężarówek ma jeździć przez 15 miesięcy i zbierać dane z rzeczywistych operacji. W ramach codziennych operacji w korytarzach UE zebrane mają zostać dane nawet z 1 mln kilometrów. Dane zbierane w czasie rzeczywistym mają być integrowane z platformą cyfrową, która ma być opracowana w ramach projektu ZEFES.
Sektor transportu odpowiada za około 20% emisji gazów cieplarnianych w Europie. Czysty wodór odgrywa ważną rolę w wysiłkach na rzecz dekarbonizacji, zwłaszcza w sektorach takich jak transport długodystansowy, w których ograniczenie emisji okazało się trudniejsze.
Projekt ZEFES zajmuje się dekarbonizacją długodystansowego transportu towarów poprzez rozwój pojazdów bezemisyjnych. Aby osiągnąć ten cel, partnerzy ZEFES koncentrują się na możliwościach masowej produkcji, poprawie wydajności i demonstracji wykorzystania technologii w codziennych operacjach.
Poprzez te wysiłki projekt ZEFES (Zero Emission flexible vehicle platform with modular powertrains serving the long-haul Freight Eco System) ma pomagać europejskiemu sektorowi transportu wykonać krok przybliżający go do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu i 2ZERO w zakresie emisji.
Źródło: motofaktor.pl