Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne
3 listopada 2023W raporcie międzynarodowej firmy konsultingowej Charles Rivers Associates przedstawiono obecne i przyszłe trendy elektryfikacji floty w całej Europie. Analiza wskazuje przyczyny wzrostu popularności pojazdów elektrycznych w obszarze flot handlowych i wyzwania, przed którymi ten sektor stoi.
Warto pamiętać, że w momencie, gdy samochody osobowe odnotowały znaczny postęp w przechodzeniu na energię elektryczną, (9% nowej globalnej sprzedaży to pojazdy elektryczne), inne segmenty jak na razie nie dotrzymują im kroku. Wskaźnik tzw. „adopcji” elektryków spada do zaledwie 1% dla samochodów dostawczych i ciężarowych. Wpływają na to takie czynniki, jak wysokie koszty początkowe, złożoność operacyjna i ograniczona dostępność odpowiednich komercyjnych pojazdów elektrycznych.
Jak w takim razie w obszarze aut kupowanych flotowo wyglądać będzie absorbcja samochodów elektrycznych? Obecnie pomimo tych wyzwań rośnie elektryfikacja flot. Do tego, aż 90% menedżerów wyraża zaufanie do pojazdów elektrycznych, jako aut przyszłość flot komercyjnych.
W raporcie podkreślono, że sektor floty handlowej EV odnotował imponujący wzrost w latach 2016-2022, rosnąc z około 100 000 do ponad 1 miliona pojazdów. W szczególności dotyczy to samochodów osobowych i autobusów, gdzie pojazdy elektryczne stanowiły odpowiednio 35% i 21% sprzedaży w 2022 roku. Lekkie pojazdy dostawcze (LCV) również odnotowały progres, który przełożył się na 12% wśród nowych rejestracji.
Jednak średnie i ciężkie pojazdy użytkowe elektryfikację wdrażają już dużo wolniej. W tych segmentach to tylko 1% nowej sprzedaży dla aut elektrycznych.
Choć liczby są obiecujące penetracja w tym obszarze pojazdów elektrycznych pozostaje na wczesnym etapie, a tylko około 1,4% całkowitej europejskiej floty pojazdów użytkowych jest elektrycznych. Raport ujawnia również, że wysycenie pojazdów elektrycznych jest jeszcze niższa, gdyby skoncentrować się na określonych segmentach floty. Tylko około 0,8% lekkich samochodów dostawczych i 0,1% ciężarówek na koniec 2022 roku było elektrycznych.
Charles Rivers Associates podkreśla w swoim raporcie, że aby osiągnąć ambitne cele określone przez UE, elektryfikacja musi być kontynuowana, ale także przyspieszona. UE dąży do osiągnięcia 55-procentowej redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych oraz redukcji o 30% w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów do 2030 r. Osiągnięcie tych celów wymagałoby elektryfikacji około 42,8 mln samochodów osobowych, 4,4 mln elektrycznych lekkich pojazdów dostawczych oraz 0,3 mln ciężarówek i autobusów do końca dekady.